מיהו ה- NVOCC ?

מיהו ה- NVOCC ?

המונח NVOCC מוכר בענף השילוח הבינלאומי בישראל. ברשימה זו ננסה לתמצת את המשמעות של המונח וההשלכות המשפטיות הנובעות מהשימוש בו
עו״ד רועי גלעד / 18.05.18 / 18:37
מיהו ה- NVOCC ?
18.05.18
מיהו ה- NVOCC ?

ה- NVOCC הוא מוביל ימי ללא אנייה- Non Vessel Operating Common Carrier.  מעמדו החוקי של ה- NVOCC מוסדר ב- Shipping Act האמריקאי משנת 1984.  למעשה מדובר במשלח ימי שלוקח על עצמו התחייבות חוזית (בדרך כלל על ידי הוצאת שטר מטען) להוביל את המטען עבור הלקוח.

כדי לפעול כ- NVOCC בארה"ב יש לקבל רישיון מתאים מה - Federal maritime commission (FMC). לצורך קבלת הרישיון יש לעמוד בתנאים שנקבעו על ידי ה- FMC ולהפקיד ערבות בנקאית (בונד) בסכום של כמה עשרות אלפי $.

ה- NVOCC מזמין מקום באניות בכמויות גדולות ובתעריף נמוך יחסית ומוכר ליצואנים במחירים מופחתים. ה- NVOCC מאחד מטענים קטנים במכולות המובלות תחת שטר מטען אחד. באופן זה כאשר מדובר במטעני LCL (less than containerload) היצואנים יכולים ליהנות מהמחיר הנמוך בדומה למחיר שמקבלים יצואנים גדולים. בנוסף, במשלוחי LCL בהובלה ימית ה- NVOCC משמש בדרך כלל כגורם האחראי על התיאום בין הממשקים השונים והגורמים שנבחרו לבצע את השירותים.  

אפשר לומר כי NVOCC הוא משלח בינלאומי שמשתמש בשירותים של מפעילי אניות אחרים כדי לספק שירותי הובלה ימית או הובלה משולבת לבעלי מטענים. 

ה- NVOCC מספק, בין היתר, שירותים לתיאום הובלה יבשתית לנמלים או מהם, איסוף ואיחוד מטענים קטנים למכולות והעברתן של המכולות לרציפים לצורך הובלתן הבינלאומית, איסוף המכולות בנמלי היעד והעברתן למחסנים לצורך ריקון המכולות והעברת המטענים לבעליהם או העברת המכולות באופן ישיר ליעדן, האצת הליך הובלתם של מטענים קטנים על ידי הבטחת מקום בהובלה הזמינה הקרובה, הסדרת חוקיות הובלת המטען בהיבטים השונים, גביית חיובים, פיקוח ומעקב אחר סטאטוס המשלוחים, ומתן תעריפים נוחים להובלה בקונסולידציה. 

ככלל, מי שפועל כ- NVOCC אחראי להובלה של המטען ואחראי כלפי בעל המטען בגין נזק או חוסר למטען. ה- NVOCC לוקח על עצמו אחריות בקשר למטענים המובלים על ידו במהלך תקופת ההובלה בהתאם לתנאים הספציפיים של כל הובלה והובלה ולא יוכל לטעון כי פעל כסוכן שילוח (Forwarding Agent) לתיאום ההובלה בלבד ואינו אחראי בגינה. 

ה- NVOCC משחק תפקיד חשוב בתיאום משלוחים קטנים בין מובילים אחרים. מובילים אלו לא תמיד מתאימים לבצע את פעולות התיאום הנדרשות בממשקים. כך לדוגמא, לא בטוח שמוביל יבשתי שמשך מטען לרציף יודע לבצע את התיאום לטעינה על האנייה וההפלגה הימית ושמוביל ימי בקו הובלה קבוע יודע לבצע תיאום במקרה של שינוי יעד הפלגה חדש או שטעון.

על ידי שמירה על קשר קרוב עם המובילים בכל הקשור ללוחות הזמנים ומתן הודעות מראש לגורמים בשרשרת הלוגיסטית, ה- NVOCC יכול לגרום להובלת המטען באופן חלק ולקצר בזמן ההובלה. ה- NVOCC מספק למובילים הימיים שירותים משניים הכרוכים בהובלת משלוחים כולל עבודת ניירת. ה-NVOCC גובה חיובים, מספק שירותי ניהול, פיקוח ומעקב אחר משלוחים ומסדיר תביעות- שירותים שהמוביל הימי אינו יכול לספק ליצואנים ששולחים משלוחי LCL.

ה- NVOCC אינו מתחרה עם המובילים הימיים. על ידי מתן שירותי הקונסולידציה, ה- NVOCC יוצר אפשרות הובלה חדשה עבור המובילים הימיים שלא הייתה מתאפשרת להם אלמלא שירותי הקונסולידציה של ה- NVOCC. נראה כי עם התעצמותו הנמשכת של הסחר הבינלאומי הגלובלי ל-NVOCC     יהיה תפקיד נכבד בסיוע הן ליצואנים והן למובילים. בעזרת שירותיו של ה- NVOCC המשלוחים יועברו ליעדם בבטחה ותוך חיסכון בעלויות לטובתם כל הצדדים המעורבים.


עו"ד רועי גלעד שותף במשרד גרוסמן, זינגר ושות'. המשרד עוסק, בין היתר, בתחומי הסחר הבינלאומי, שילוח בינלאומי, עמילות מכס, ביטוח ימי, יבוא ויצוא ועסקאות מכר בינלאומי.
טל': 03-7331599 פקס': 03-7331598
דוא"ל: Shmuel@grossmanlaw.co.il
אתר אינטרנט: www.gsglaw.co.il

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה יעוץ משפטי.